mandag 16. november 2009

Guernica



Guernica er et verdenskjent bilde av Pablo Picasso. Det ligner en tegneserie, og er i svart hvitt fordi dette ville fremme budskapet og kontrastene i bildet mer. Det er flere elementer i bildet: en sørgende mor over sin døde sønn, en okse, en lampe, en hest med et våpen stukket i øvre del av ryggen, en død kriger med et avbrukket sverd, en frihetsgudinne, et skrikende menneske i et hus av brann, og en sliten gående dame plassert til høyre i bildet med retning venstre. Figurene er kommer til syne gjennom en kombinasjon av flater i forskjellige nyanser. Imponerende er det hvordan Picasso på samme måte klarer å få frem lyset og skyggen i bildet.  Alt i bildet er sterkt stilisert, og  det finnes ikke perspektiv i bildet.

Alikevel kommer det klart og tydelig fram hva bildet vil formidle, og av å se på det får man en følelse av opprør, krig og fortvilelse. Bildet taler ganske bra for seg selv. Det er opprinnelig i et ganske stort format, laget slik for at flere mennesker skulle kunne se på det samtidig.



Da kunstverket ble på begynt var det i forbindelse med verdensutstillingen i Paris, 1937. Picasso fikk ikke mer enn en måned på seg til å lage bildet og derfor finner vi elementer av flere ideer til separate kunstverk samlet i ett. Et eksemple på dette er "Francos drøm og løgn" som ble en del av bildet i forenklet form. Opprinnelig var dette et bilde hvor Generalissimo Franco ble fremstilt som et uhyre og svelger sin egen hest. Selv kommenterte Picasso om tolkninger som dette med:

«stuten er en stut og hesten er hest... Hvis du legger betydning i enkelte ting i mine bilder, kan den være riktig - men det var ikke i mine tanker å legge den inn mens jeg malte. De ideer og konklusjoner som du trekker nå, ligner på mine egne, men (de var) instinktivt, ubevisst. Jeg maler for å lage bilder. Jeg maler tingene som de er for meg.»

Bildet han hadde feridg i første omgang dreide seg om tyrefekting og hans meninger og Franco- regimet og kommunismen, samtidig som han ønsket å inspirere og engasjere samtidens kunstnere i saken. Men før bildet skulle bli ferdig opplevde byen Guernica terrorbombing hvor flere sivile mennesker ble drept, og byen nesten ble jevnet med jorden; som følge av den spanske borgerkrigen. Deretter ble bildet tilført elementer slik at det kunne trekkes paralleller til denne hendelse også.

Selv sa Picasso dette om bildet mens han arbeidet med det:

«Den spanske striden er reaksjonens kamp mot folket, mot friheten. Mitt hele kunstnerliv har vært en evinnelig kamp mot reaksjonen og kunstens død. Hvordan kunne noen da et øyeblikk tenke seg at jeg ville samstemme i reaksjon og død? . . I dette arbeidet, som jeg vil kalle «Guernica», og i alle mine senere arbeider har jeg lagt inn min avsky for den militære kasten som har senket Spania i et hav av lidelse og død»
- Sitater fra: http://no.wikipedia.org/wiki/Guernica_(maleri)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar