mandag 3. mai 2010

Norwegian Wood og lanternen i langgaten, Sandnes

I forbindelse med kulturhovedstaten Stavanger 2008 ble prosjektet Norwegian Wood startet. Dette var et prosjekt fylt av flere arkitektbygg med fokus på bærekraftig design. Alle byggene skulle bli bygget i tre, et materiale Norge har lange tradisjoner med. Blir treet brukt riktig er det miljøvennlig og gir lite klimagassutslipp. Prosjektet ønsket å overføre Norwegian Woods kvalitetskrieterier til grunn for fremtidig byutvikling. Meningen var at alle de planlagte byggene skulle bli bygget, men dette skjedde ikke.

Baktanken med prosjektet høres helt fantastisk ut, og jeg var veldig imponert helt til jeg forstod hva dette prosjektet hadde hatt å si for mitt eget nærmiljø. I langgaten i Sandnes er det Norwegian Wood som står bak et av de styggeste og mest ufunksjonelle byggene jeg har kommet over i byen vår. Jeg kjenner at jeg blir sint over at noen fancy arkitekter kan komme å ødelegge en ellers idyllisk og skjønn langgate med sitt "nymoderne" prosjekt. Bygget er alt for stort. Det dunker nesten i butikkene ved siden av, for å ikke snakke om hvor utrolig lite estetisk vakkert det er. Her er et bilde av bygget som har fått navnet "lanternen":

Enda mer provosert blir jeg av bildene de har tatt for å dekke over skaden de har gjort. Bildene viser på ingen måte hvor lite bygget passer inn, og hvor dårlig byggeskikk de har vist ovenfor resten av gaten. Og hadde enda bygget hatt en funksjon... Dette bygget skal ifølge teoriene til Norwegian Wood være en vakker plass for markedet i gaten. Her kan man stå å selge frukt og lignende under et godt beskyttende tak. Men: Dette bygget er såpass høyt at regn til og med regner inn på dem som står under! Vinden har også blitt et skikkelig stort problem. Jeg er glad prosjektet Norwegian Wood er over. Jeg blir trist av å se på hva disse arktitektene har gjort med hjemstedet mitt, uten at jeg hadde noe jeg skulle ha sagt til det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar